02 July 2012

Redhalah menerima ujian...

Ujian Allah iaitu suatu perkara yang telah ditentukan oleh Allah SWT kepada sesiapa saja yang selagi dinamakan manusia (terutama orang-orang yang beriman kepada Allah), maka dia tidak akan sunyi dari dikenakan ujian, cabaran dan rintangan dari Allah SWT. Dalam kehidupan seharian ini, ujian Allah ini bergantung sejauh mana kecintaan kita terhadap yang Maha Pencipta


.Andai dirimu di uji dengan kesusahan hidup, tetapkan hatimu dan bersangka baiklah (husnu dzon) pada Allah SWT. Itu tandanya Allah rindu untuk mendengar luahan bicaramu. Allah amat suka mendengar bisikan-bisikan hati yang rindu kasih sayangNya.
Sedang dirimu di uji, Allah sebenarnya ingin memeliharamu dari sejuta keburukan. Ingatlah orang-orang yang dikasihi Allah SWT. Setiap kesusahan itu akan diakhiri dengan kebaikan dan kemuliaan. Maka hendaklah engkau lapangkan dadamu dan bersyukur penuh redha agar kebaikan dunia akhirat itu menjadi penghuni hatimu. Moga kedukaan itu berganti dengan ketenangan, redha dan ikhlas dalam setiap apa yang berlaku lantaran husno dzonnya engkau pada ALLAH SWT.
Ayat 2 Surah al-Ankabut, yang bermaksud,
"Adakah manusia itu mengira, bahwa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt."
Suatu peristiwa bilamana Saad bin Abi Waqash bertanya kepada Nabi saw, "Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling teruk kena uji?"...Lalu jawab Rasulullah saw, "Yang paling teruk kena uji ialah para nabi dan para rasul, kemudiannya golongan yang mengikut para nabi selepas zaman nabi (tabiin) dan kemudiannya golongan selepas tabiin yang mengikut para tabiin."
Allah s.w.t. berfirman "Tiadalah terjadi sesuatu bencana itu melainkan dengan kehendak Allah, dan siapa yang percaya kepada Allah nescaya dipimpin Allah hatinya" (Surah At-Taghabun:11)
Allah s.w.t. berfirman "Orang-orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka. Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram" (Surah Ar-Rad:28)
Oleh itu dengan mengenal diri, seseorang akan tahu dimana kelemahan dan kelebihan yang ada pada dirinya. Dia juga akan tahu, bagaimana untuk memperbaiki dan meningkatkan mutu ibadahnya kepada Allah SWT. Nabi SAW pernah  berkata "Sampaikan sesuatu, walaupun hanya dengan satu ayat"

P/s: ujian ini makin hebat,tidak terluah dan terkata..kaki makin berat untuk melangkah dan teramat sakit ..mengengsot tangan makin lemah,merangkak,lutut pula sakit...apa yang mampu menahan segalanya dan gagahkan diri menghadapi segalanya....Amat sukar untuk bangun,untuk uruskan diri sendiri,anak anak,..nak ke bilik air,nak mandi, nak solat...Semalam demam yang agak panas,on n off..Kejap2 anak tolong basahkan kain..Ujian ini walau perit tapi indah dan nikmat...Anak anak bersusah payah membantu mama untuk bergerak..Bantuan dan kudrat anak yang masih kecil..Hanya yang merasai dan mengalami amat mengerti betapa bernilainya ujian ini...Benar benar menguji kekuatan jiwa,kekuatan dalaman..Cuma simpati pada anak anak..Sekurang kurangnya mereka dapat belajar sesuatu mengenai penderitaan bila Allah sedang menguji..Moga anak anak di berikan kekuatan dan ketabahan hati...Moga mereka di berikan kesihatan yang baik dan sentiasa berada dalam lindungan Allah Taala.amin.Allah itu Dekat..Maha Mendengar dan Maha Pengasihani..

2 comments:

  1. Walaupun mereka masih mentah, InsyaAllah mereka anak yang memahami. Mereka anak2 yang disayangi Allah.

    ReplyDelete
  2. amin.insyaallah kak..cuma rasa simpati pada anak anak..inilah ujian..

    ReplyDelete