17 July 2010

Berubat tradisional di Jeli



Minggu lepas ada berjumpa dengan pengamal perubatan tradisional...Pakcik ni asal dari thailand tapi menetap di Kg Legeh,Jeli,Kelantan.Selain dari berubat hospital rasanya tak salah kalau cuba berubat tradisional sama..Sebelum ni rasa putus asa nak berubat cara tradisional dah.tapi setelah jumpa pakcik ni rasa peliknya macam mana la pakcik ni pandai menengoknya.belum cakap apa2 pun pasal kisah citer saya ni...pakcik ni dah pandai menekanya...apa yang dia cakap kebanyakannya betul...pakcik ni berubat org melalui kaedah rawatan islam..kagum nengok pakcik ni..selain saya adalah bawa mak angkat,apa yg pakcik ni nengok byk yg betul.dia tanya rumah kat mana,pakcik ni boleh baca macam2 pasal area rumah tu.ada apa zaman dulu2,macam2la.pakcik ni tengok muka pun dia dah tahu..aiiiik...takut juga.macam mana dia leh tahu kan....kelebihan pakcik nila tu kan.kalau tengok kawasan rumah pakcik ni memang tenang,tempat berubat buat kat surau.anak2 semua duk dekat2 dgn rumah pakcik ni.walau pun serba sederhana tapi tenang.rumah2 mereka agak retro.dalam banyak2 tempat berubat yg saya pernah pergi memang rasa pakcik ni istimewa.apa2 pun banyak dapat nasihat dan tunjuk ajar dari pakcik ni...walau apa pun sakit kite ni,yang paling penting banyakkan berdoa dan mendekatkan diri pada Allah.







6 comments:

  1. Kau gi Jeli? Umah pakcik tu kat area mana yani?

    ReplyDelete
  2. kak,kat kg legeh..masuk ke jauh ke dalam.keluarga melayu siam.tapi handal kak..suami akak asal jeli juga kan..

    ReplyDelete
  3. aahhh yanie tak salah beubat dua-dua sekali moden dgn tradisional. harap2 ada perubahan yer..akak doakan selalu

    ReplyDelete
  4. Boleh tau detail x....?...klaw boleh nk tau org yg boleh dihubungi utk bertemu pakcik ni...

    ReplyDelete
  5. Boleh tau detail x....?...klaw boleh nk tau org yg boleh dihubungi utk bertemu pakcik ni...

    ReplyDelete