21 July 2010

8 Menu banteras penyakit



Kekacang

Kebanyakkan kekacang dari kumpulan ini adalah bebas kolesterol dan lemak,tinggi serat dan nutrisi malah membekalkan lebih daripada separuh keperluan asis folik,hampir separuh daripada kalsium,magnesium dan zat besi.menikmati secawan kekacang untuk empat hari dalam seminggu akan membantu mengurangkan 22% risiko serangan kanser.


Kiwi

Kandungan vitamin C di dalamnya lebih hebat dari buah oren,sumber terbaik vitamin A,potasium,magnesium malah mengandungi 3 gram serat bg setiap biji kiwi.kandungan antioksidannya yg tinggi turut membantu mengurangkan risiko kanser.

Kacang

Menikmati satu atau dua auns kacang seperti gajus,badam,walnut setiap hari dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung ebanyak 39%.ia juga kaya degan protein,magnesium,vitamin B dan E.pilihla yg tidak bersalut garam.

Yogurt

Bakteria probiotik di dalam yogurt membantu mencegah masalah penghadaman seperti sembelit dan cirit birit .kandungan kalsiumnya juga penting untuk kesihatan tulang.pilihla yogurt yg rendah kandungan lemak.

Wheat Germ

1/2 cawan sajian ini membekalkan 8 gram serat,lebih dari separuh keperluan magnesium anda,100% keperluan asid folik dan 50% keperluan vitamin E.Ia juga kaya dengan bahan phytoestrogens yg membantu mengurangkan risiko kanser malah sangat baik untuk merendahkan kadar kolesterol dalam darah.


Tomato

Sos tomato dan produk berasakan tomato yg lainadalah sumber terbaik lycophene dan antioksidan yg bagus untuk perlindungan jantung.kaum wanita digalakkan mengambil 7 sajian berasaskan tomato setiap hari untuk membantu mengurangkan risiko sakit jantung sebanyak separuh 1/2 cawan tomato dikira sebagai satu sajian.


Buah Beri biru

Diperkaya dengan 40 jenis anthocyanis,sejenis bahan phytochemicals' yg membantu mencegah oksidasi dan inflamasi yg merupakan faktor pencetus kepada gejala sakit jantung,kanser dan juga Alzheimer.


kandungan isoflaves di dalamnya membantu mengurangkan risiko serangan penyakit jantung dan mencegah gejala kurangnya daya ingatan.kandungan kalsium dan vitamin D di dalamnya pula membantu mengurangkan risiko osteoporosis serta efektif sebagai diet untuk menurunkan berat badan.

INFO :

Pada keselurannya makanan yg tidak diproses mengandungi lebih banyak khasiat berbanding makanan proses.

No comments:

Post a Comment