19 July 2010

Apa sebenarnya......


saya kerap mimpi yg pelik2...tahun lepas,mula2 saya tk blh berjalan...badan saya selalu rasa kepanasan,tgh2 mlm selalu menangis kesakitan dekat kaki...berbulan juga saya menanggungnya..masa tgh menahan kesakitan tu sy terlelap dan bermimpi patung siam...apakah maksud mimpi ni?adakah sekadar mimpi?

Sebelum sy tk blh berjalan,kaki sy dh berat hampir 2 bulan...klu nk bgn kena bergantung pd apa2 untuk bgn.klu tk memang tk larat...hari ke hari makin berat...saya ada masuk wad husm,masa tu sy masuk sebab lain. ...sy ada bertanya pasal kaki ni tp doc medical kata tk de apa2...cuma suruh sy ke klinik pesakit luar je...balik rumah tk sampai seminggu...bgn pg tiba2 tk blh berpijak langsung dah...ankle dh tk berfungsi.jari kaki pun tk leh nk gerak dah...

Dlm 2 atau tiga hari juga duk menahan gitu je..tk blh berjalan langsung dah...sebelum ni ke husm..doc tk serius pun.so sy ke hospital pakar perdana,duk sana dlm 12 hari...doc kt kaki ni masalah saraf,kena refer ke husm juga sebab tk cukup alat...nerve conduction study..keluar wad sehari dua terus refer ke husm semula.setelah ada surat refer ke pakar saraf...masuk wad seminggu lebih..

pakar saraf kata dh peringkat teruk tp masih bernasib baik..nila yg peliknya..awal2 dh dtg tp tk di ambil peduli..susahnya nk refer ke pakar...kdg2 kerajaan selalu terlepas pandang...masa nila kena ambil air tulang belakang,result ok.tk de jangkitan kuman.tp kesannya la sakit kepala teruk lps tu.tk leh nk duduk langsung...sejak dari tu saya makin lemah...hampir 6 bln terbaring saja...doc tk blh detect apa punca.....cuma disahkan Guillain Barre Syndrome..

Banyak pengalaman yg dapat sy belajar dari sakit ni...walaupun terpaksa merangkak,mengesot..dapat kuatkan lagi kesabaran...hidup tak selamanya indah..







No comments:

Post a Comment