16 July 2014

Kenangan yang sangat indah

Ramadhan bulan rahmat, bulan pengampunan dan bulan pembebasan dari api neraka. Apabila kita menghayati bulan ramadhan dengan sebenarnya dengan mengawal makanan pasti kita akan dapat merasai bagaimana peritnya umat Islam disebahagian negara miskin,kini Di Gaza..Penderitaan umat islam di sana..Allahuakhbar,selamatkanlah Gaza dari kekejaman mereka..Ya Allah,selamatkanlah....amin..

Kenangan yang sangat indah berbuka bersama makcik makcik ni....Berbuka bersama saudara seagama..Tiada yang lebih indah..




Ingatan kasih sayang dari anak pada ibu lebih bernilai dari segalanya..Seteguk air dan sebiji kurma dah memadai...Mengabdikan diri padaNya lebih utama...Ya, Allah, Engkaulah yang menukar rasa lapar dahaga dan rasa letih sepanjang kami melaksanakan ibadah puasa dengan rasa lazat yang sungguh nikmat! Berilah kami terus merasakan kelazatan beribadah kepada-Mu kerana kami mendambakan pertemuan dengan-Mu kelak dengan penuh kegembiraan. 




Setiap hari masih lagi berbuka di masjid,setakat ni aiman dan Ikhtisyam tak tinggal lagi puasa.Alhamdulillah.

Daripada Zaid bin Khalid al-Juhhani r.a,. daripada Nabi SAW sabdanya, “Sesiapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun”. (At-Tirmidzi)

Daripada Salaman r. a bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, “Sesiapa yang memberi seseorang yang berpuasa untuk berbuka maka pemberiannya itu merupakan pengampunan untuk dosa-dosanya dan kelepasan darinya dari neraka dan dia mendapat ganjaran puasa orang tersebut tanpa mengurangkan sedikit pun daripada ganjarannya. Allah SWTmemberikan pahala itu kepada sesiapa saja yang memberikan walaupun sebiji tamar atau seteguk air ataupun sesisip susu kepada orang yang berpuasa untuk berbuka. Sesiapa yang memberi minum kepada mana-mana orang yang berpuasa maka Allah SWT akan memberinya minum dari telagaKu (pada hari kiamat) dengan sekali minum dia tidak akan dahaga lagi sehingga dia masuk ke dalam syurga“.Amin.


2 comments:

  1. tahun ni tak merasa berbuka di masjid.. 2 tahun yang lepas memang akan ke masjid untuk berbuka.. rindunya..

    ReplyDelete


  2. I was diagnosed as HEPATITIS B carrier in 2013 with fibrosis of the
    liver already present. I started on antiviral medications which
    reduced the viral load initially. After a couple of years the virus
    became resistant. I started on HEPATITIS B Herbal treatment from
    ULTIMATE LIFE CLINIC (www.ultimatelifeclinic.com) in March, 2020. Their
    treatment totally reversed the virus. I did another blood test after
    the 6 months long treatment and tested negative to the virus. Amazing
    treatment! This treatment is a breakthrough for all HBV carriers.

    ReplyDelete