10 July 2014

Berteman kariblah dengan Ramadhan

Tertidur kepenatan semasa menemani mama di pejabat pos...

Berbuka puasa,alhamdulillah...



\



Puasa adalah satu amalan yang sangat disukai oleh Allah SWT sehinggakan pahala orang yang berpuasa hanya Allah SWT sahaja akan berikan dan malaikat sendiri tidak tahu berapa banyak pahala yang hendak dicatatkan. Ada sebuah hadis qudsi yang berbunyi, “Puasa adalah milik-Ku dan Akulah yang akan membalasnya.”

Rasulullah Saw bersabda: “Kalau saja manusia tahu apa yang terdapat pada bulan Ramadhan, pastilah mereka berharap Ramadhan itu selama satu tahun.” (HR. Thabrani, Ibnu Khuzaimah dan Baihaqi). Ini menandakan bahwa Ramadhan adalah bulan pendidikan (syahrul tarbiyah), dimana kita diajarkan disiplin dengan waktu dan menjalaninya dengan ikhlas, karena sesuatu pekerjaan yang dilakukan dengan ikhlas akan terasa mudah dan mempunyai nilai tambah yang membuat kita bahagia dan menikmati pekerjaan itu. 

Berteman kariblah dengan ramadhan,peluang yang Allah masih berikan tika waktu ini dengan amalan amalan yang dapat mendekatkan diri pada Allah dengan solat berjemaah di masjid,tilawah Al Quran dan amalan amalan lainnya supaya tidak tersiakan hari hari yang penuh berkah ini..Semoga kita termasuk dalam orang orang yang dapat memanfaatkan nikmat waktunya untuk senantiasa mendekatkan diri dan beribadah kepada Allah S.W.T. dan semoga kita termasuk dalam golongan orang orang yang bertakwa..amin.Dan tentunya apa yang kita lakukan adalah bentuk dari rasa syukur di atas nikmat yang disampaikannya umur kita dengan bulan Ramadhan kali ini...

Ada ramai insan di luar sana yang tidak dapat menikmati ramadhan...hargailah detik yang masih ada..Entah bertemu lagi atau tidak ramadhan tahun depan..Detik masa yang masih ada terlalu amat saya hargai..

No comments:

Post a Comment