08 August 2012

Harapan masih ada..

Kudrat yang semakin lemah,pendarahan yang tiada hentinya hampir berbulan..Apa yang di tanggung tak terluah..Untuk menaip juga terlalu lemah,banyak comment yang tidak reply lagi.Keadaan kesihatan saya benar benar tidak mengizinkan...Pendarahan yang doktor tidak mengetahui punca.Bila scan tak ada apa apa.Kaki semakin lebam..Untuk gagahkan diri kali ini benar benar menguji,pening,hanyut,lemah,jantung mula berdebar debar,berpeluh peluh.kaki yang teramat sakit..Nak angkat tangan pun terasa berat..Sebak memang teramat sebak,sebab segalanya perlu di uruskan sendiri.Terkapar kapar pun perlu di teruskan...Cuba tahan tangis tapi mampukah...Tika ini kudrat adik beradik ke,suami kan...tapi inilah ujian saya...Bila ada berkata sabarlah,saya sabar tapi untuk benar benar saba dan tabah ia amat hebat..Sabar tidak mudah jika tidak bergantung dan ingat Allah....

Pada yang tak faham,sakit sakit tak habis habis sakit..sampai bila gini.Berubat dah banyak tempat..Pada yang sihat dan tidak memahami.Bukankah kesembuhan dari Allah?

Ada yang bertanya,saya hanya bertiga?Saya tinggal bersama mak dan 3 orang anak.Mak saya juga uzur dan lemah.Saya tidak boleh membebankan mak.Anak yang sulung tingkatan dua,perempuan.Alia Erisya.Belajar di sekolah cluster pilihan.Bila alia erisya balik sekolah ada membantu tapi balik pun dah lewat,penat.Kerja sekolah lagi.Alia Erisya lebihkan masa belajar dan belajar,keazaman yang tinggi bila  melihat keadaan sekelilingnya.Alia Erisya di jaga dari kecil dengan mak ketika berumur 2 tahun setengah.

Aiman dengan bobla yang banyak membantu.Tika bob dan kakak ke sekolah,aimanla yang banyak membantu.Keluarga,saudara mara,semua jauh dan mereka ada komitmen sendiri.Saya cuma 3 beradik,anak tunggal perempuan.Yang dua lagi lelaki,tidak menetap di kelantan dan masing masing ada komitmen sendiri.
Hanya bantuan kudrat anak anak saya ada,bukan senang untuk merayu kudrat..Silap merayu,di cemuh...

Tak semua yang faham derita insan lain..Walau kini hanya mampu terbaring.diam terkebil kebil menahan segalanya. harapan itu tinggi moga ada sinarnya nanti..Ujian Allah..

Hanya Allah yang Mengetahui segala sesuatu...Kuatkan hati dan diri ini ya Allah...

Sesungguhnya saya yakin dengan kuasa Allah....Berpegang teguhlah padaNya walau sehebat mana ujian..Berpaut dengan Allah..Insyaallah..

22 comments:

  1. alia..
    saya datang menziarah bersama doa juga

    ReplyDelete
  2. Salam yanie..
    moga terus cekal yer sahabat.. kami semua akan sentiasa doakan kesihatan yanie..

    ReplyDelete
  3. Maaf dah lame dah hubungi akak,sy juga tidak sihat kebelakangan ini.Ujian Allah.

    Saya tahu akak kuat dan akan terus kuat.Saya sentiasa hantar doa untuk kesembuhan akak. Jangan mengalah dan berputus asa yer kak. InsyaAllah pasti ader sinar bahagia untuk akak nanti,Janji Allah itu pasti..!!

    ReplyDelete
  4. Assalam Yanie,

    Saya doakan Yanie terus tabah menghadapi dugaan Allah. Ada kebenarannya kata Yanie, penderitaan yang dialami belum tentu orang lain dapat memahaminya. Tapi pinta saya jangan lah bersedih.. ramai yang mendoakan Yanie dan anak2. Semoga cepat sembuh.. alhamdulillah Allah kurniakan Yanie dengan anak2 yg comel, sempurna pada mata saya dan bijak pandai pulak... Aiman dan Bob juga sangat memahami mamanya..walaupun mereka lelaki tetapi mereka memilki sifat terpuji Yanie....

    ReplyDelete
  5. bykkan berdoa kak, jgn bputus asa lebeh2 lg d bln rmdhan ni.. setiap doa pasti akn Allah makbulkan itu janjiNya..

    lwn kak, kuatkan semangat, itu semua dugaan yg bsifat smentara.. teruskan kak.. kami sentiasa mendoakan akak dan ank2

    ingt peristiwa nabi Ayub yg diduga bgitu byk spnjg hidupnya sakit yg teruk, dicemuh, tingglkn istri, diambil anknye..namun dia tidak pernah mengalah..


    Allah sygkan hambanya yg brusaha & byk meminta (doa) drNya..

    ReplyDelete
  6. Yanie,
    Sya doakan yang terbaik...

    ReplyDelete
  7. puan yani

    ...................

    tolong lawat sini: http://al-merapu.blogspot.com/2012/06/ilmu-merawat-diri.html

    dan sini: http://rawatanalternatif-nuranugerah.blogspot.com/

    jika ingin keluar dari kesusahan sedang di alami, silakan e mail ya

    inshallah

    ujian dari NYA tak bolehlah kita berputus asa, inshallah

    saya hanya boleh buka peluang saja, maaf ya
    inshallah

    ReplyDelete
  8. YaAllah ....kau berikanlah kesembuhan kepada hamva Mu ini...berilah kekuatan dan ketabahan kepada beliau dan org2 disekeliling nya
    Ameeeen
    Sabar ya yani

    ReplyDelete
  9. Allahuakbar..Semoga dia diberi kekuatan dan barakahMu Ya Allah..sembuhkanlah penyakit dia..kasihanilah anak-anaknya yang masih kecil itu Ya Allah..Percayalah kak..Insyaallah..Allah akan menyembuhkan akak...Amin...

    ReplyDelete
  10. ya..betul..sahabat2 kita semua mendoakan kesihatan YANIE....seberat mn pun dugaan yg Yanie alami sekuat itulah ALLAH sygkan Yanie....jgn mengalah pd takdir yg ALLAH timpa pd kita sebaliknya kita bersyukur n kuatkan semangat tuk atasinya sbb setiap ape yg diturunkan ALLAH itu pasti ada hikmah nya...

    ReplyDelete
  11. kami semua tetap mendoakan agar Yanie sembuh seperti dulu.

    ReplyDelete
  12. akak...sy sedih....:-(...akak tabah ea..smoga ketabahan itu milik akak....

    ReplyDelete
  13. speechless.. sedih, sayu & sebak. Doa diiringi.. terlalu byk dugaan akak skluarga tempuhi.. moga akak & ank2 tabah mengharungi ujian dariNya.. Saya cuba war2 kan penderitaan akak ini.. Semoga ada lebih ramai yang tampil membantu akak skluarga.... Insyallah..

    ReplyDelete
  14. mudah2 allah memberikan yang terbaik untuk akak... amin~~

    ReplyDelete
  15. Alia, sy doakan Allah memberikah alia kesembuhan, kesabaran dan redha yg tinggi. Semoga ujian berat ini menjadi kemanisan tak terhingga di akhirat nanti. Usah terlalu gusar kan anak2, yakinlah Allah menjaga mereka. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul tp ingatlah Ujian Allah pasti akan berakhir bila sampai masanya.

    ReplyDelete
  16. semoga yanie diberikan kekuatan untuk menghadapi ujian ini. tak tahu nak cakap macam mana. dugaan yanie berat. kami hanya mampu memandang dan mendoakan. saya tahu yanie perempuan yang kuat. stay strong ! Allah tidak akan menduga seseorang melampaui batas kesanggupannya. yanie kuat ! yanie kuat ! semoga yanie terus kuat.

    ReplyDelete
  17. Saudari yani..semoga saudari berada dalam lindungan Allah swt...saya sebak melihat ketabahan saudari menjalani kehidupan...Saya berdoa moga saudari diberi kesihatan seperti sediakala...You are one strong lady!!

    ReplyDelete
  18. salam yanie...
    semua kawan2 di alam maya mendoakan yg terbaik utk yanie...
    kuatkan semangat ye sayang.....

    ReplyDelete
  19. Semoga Allah memberi yang terbaik utk Yanie sekeluarga. Saya doakan dari jauh.. Jangan berputus asa dan sentiasa tabah dengan ujian Allah, pasti ada nikmat yg tak ternilai utk Yanie sekeluarga. AMIN
    ~Dira~

    ReplyDelete
  20. moga terus tabah dan jgn putus asa, ramai yg mendoakan alia..termasuk saya...insya Allah

    ReplyDelete
  21. Sabar Alia dengan dugaan Allah swt. Segala dugaan ada hikmahNya. Kuatkan semangat demi anak-anak

    ReplyDelete
  22. Hamba berharap dan berdoa semoga keyakinan puan sampai ke-tahaf Hakikul Yakin, tahaf keyakinan yg paling tinggi dari sekian yakin, keyakinan yg dapat membawa roh, jiwa atau batin(hakikat diri didalam diri) Puan untuk lebih dekat dengan Wujud Allah SWT, kerana apabila seseorang yg kuat imannya daripada menempuh segala ujian dan cobaanNya akan dipermudahkan untuk lebih dekat kpdNYA. Apabila sudah dekat kpdNYA batin Puan pun akan jadi kuat dan segala penyakit akan mudah disembuhkanNYA .....AMIN3X YA RABBAL ALAMIN.


    -drp hamba Allah SWT yg daif=

    ReplyDelete