06 February 2011

Kasih isteri penguat suami

Apabila kita merasa susah dan derita,renung dan lihatlah sekeliling kita..Masih ramai yang lebih derita.Keperitan dan kesukaran bukan untuk ditangisi...Mari kita renungkan..Ingin berkongsi satu kisah.Dalam berulang alik ke hospital,saya dapat melihat dan berkongsi beberapa pengalaman.Rasa tersentuh hati,seorang isteri yang benar2 tabah dan amat menyayangi suami yang sedang berjuang dalam kesakitan,Suami menghidap penyakit tumor otak.Pasangan ini masih muda dan ank2 masih kecil..Yang sulung baru darjah satu,yang kedua lima tahun,dan yang ketiga baru setahun lebih..Mereka berasal dari terengganu.

Penyakit yang dihidapi datang tiba2,sebelum ni katanya kerap pening..Bila ke hospital doktor kata tekanan darah rendah,namun apabila keadaan sudah semakin kronik barulah tindakan lebih terperinci diambil.Keadaan penyakit yang agak kronik,serta situasi kewangan yang amat terbatas amat-amat menyukarkan keadaan.Saya masih berasa kagum atas kasih sayang yang amat erat dan mendalam dalam keluarga ini,si isteri sentiasa memberikan kata positif dan sentiasa menemani dan memberikan sokongan tanpa batasan walaupun masih mempunyai tanggungjawab pada anak2 yg masih kecil.

Sepanjang mendapatkan rawatan radioterapi HUSM,keluarga ini tinggal di rumah tumpangan milik HUSM namun apa yang saya kagumi adalah kecekalan dan ketabahan si isteri dan semangat si suami yang sanggup berjalan ke tempat rawatan yg agak jauh tanpa sebarang kenaikan demi untuk berusaha bangun dan sihat kembali.Si suami pernah terlantar selama sebulan lebih selepas prosedur pembedahan kecil di kepala,namun semangat dan dorongan kasih si isteri mampu membuat si suami bangkit walaupun belum mampu berjalan secara normal dan pergerakan yang agak lambat,itu sudah menunjukkan perkembangan positif bagi keluarga ini dan insyaallah semoga si suami mampu sembuh kembali....

Walaupun mereka dihimpit kesusahan dan kesukaran yang amat,sehinggakan si isteri pernah berkata,kalau nak ikutkan patah semangat,dah lama patah semangat kerana ianya cukup2 menguji kekuatan dan jiwa.Namun mereka yakin pada ketentuan Allah Taala dan redha akan ujian yang harus ditempuhi.Keluarga ini yang berasal dari sebuah kampung di Terengganu,dapat meneruskan rawatan setelah ajk kampung membuat kutipan amal untuk membantu mereka..Walaupun jumlah itu masih jauh daripada kos rawatan sebenar sekurang2 ianya dapat membantu meringankan bebanan kesakitan yang ditanggung.Si suami sudah tidak mampu lagi melakukan kerja2 berat.Moga diberikan jalan dan diringankan penderitaan mereka.

Lebih ramai lagi insan yang lebih derita,bersyukurlah dan ujian yang datang itu memberikan kesedaran dan kekuatan untuk hari mendatang..

2 comments:

  1. bersyukur...betul kata akak... klu tanpa syukur, kita kn patah smgt...utk akak, wlupun tiada yg b'nama SUAMI dicc... masih ada anak2 yg m'jadi pemangkin kekuatan serta rakan2 yg sntsa m'doakan...moga dirimu kuat & tabah dgn dugaan Allah s.w.t ini..amin

    ReplyDelete
  2. PynGees,insyaallah..terima kasih kerana sering memberi semangat dan dorongan.bersyukurlah,kerana dengan bersyukur kita menghargai nikmat dan rahmat yang masih dimiliki..hati juga akan tenang..

    ReplyDelete