15 March 2012

Terimalah apa jua yang diberi Allah maka andalah manusia TERKAYA..


Relalah hati menerima ketentuan Allah Taala.Terimalah dengan rela hati segala ketentuan,walau apa pun keadaan diri kita,apa pun penyakit yang menimpa,sama ada musibah,penderitaan atau kesusahan.Manfaatkan segala pemberian dan ketentuan Allah di jalan yang benar.

"Oleh itu,terimalah apa yang Aku kurniakan kepadamu dan jadikanlah dirimu dari orang orang yang bersyukur."(Surah Al -A'raf:144)

Jangan biarkan diri dihantui dengan kekesalan,kesedihan,jangan biarkan diri sentiasa dibayang bayangi oleh sesuatu yang tidak akan mengubah apa apa.Hidup perlu dan harus diteruskan.lepasskan diri dari terpengaruh dari bayangan lampau atau apa saja penyesalan pada diri.Adakah kita dapat mengembalikan sungai kepada sumber mata airnya,memulangkan matahari kepada terbitnya,mengembalikan kanak kanak ke dalam rahim ibunya,air mata kepada mata?Sesungguhnya meratapi kesedihan dan menangisinya akan membuatkan diri kita terbakar dengan apinya.

Sesungguhnya tidak perlu menoleh ke belakang atau berpaling ke belakang sebab hembusan angin sentriasa menghala ke depan,air mengalir pun menuju ke depan,kafilah berjalan pun ke arah depan.Janganlah cuba menentang arus dan aturan hidup,sunnah alam.

Hiduplah hari ini tanpa kesedihan,tanpa penyesalan,tanpa keresahan,tanpa kemarahan,tanpa kedengkian dan tanpa kebencian.Ingatlah Allah...Kuatkanlah keyakinan pada diri segala yang menimpa adalah berasal dari Allah,sudah merupakan qada dan qadarNya.yakni,bahawasanya Allah tidak mentakdirkan semua itu untuk membinasakan dirinya juga bukan untuk menyeksanya,tetapi untuk menguji dan memberi cubaan terhadap keredhaan dan kesabarannya,pengaduan,doa dan munajatnya.Kalau dia diberi taufik maka berlakulah apa yang berlaku.dan kalau dia tidak menerimanya,semua itu akan menjadui kerugian yang besar bagi dirinya.Ingatlah......


4 comments:

  1. Salam, akak kini sumber inspirasi saya.. Tahniah akak.. Saya baru disahkan mengidap Hepatitis B, Temujanji bersama doktor pada 30 March bagi memastikan tahap jangkitan saya. Saya tertekan sangat dengan masalah di hadapi. Kini saya rasa lebih bersemangat bila membaca blog akak. terima kasih kak. Kalau akak sudi kunjungilah blog saya http://ketenanganmenyeluruh.blogspot.com/. Harap akak dapat beri sokongan kepada saya. Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam,pohon maaf byk2 lambat reply.kesihatan akak juga amat membataskan segalanya.Akak doakan moga syamir diberikan kesihatan yang lebih baik,dianugerahkan kesihatan yang baik,diberikan kesejahteraan,kesabaran dan ketabahan serta sentiasa berada dalam rahmat dan lindungan Allah Taala.amin.Bersabar dan bertabahlah dik,dengan ujian Allah.Redha dan akurlah dengan ujian Allah.Bersabarlah kerana Allah.Semakin Allah sayang semakin kuat ujian buatNya.Teguhkan hati dan tetapkan iman dik,jangan sesekali tersasar dari jalan Allah.

      Firman Allah SWT: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (QS Al-Baqarah: 216)

      Firman Allah SWT: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
      (QS Al-Baqarah: 286)

      Firman Allah SWT: "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman." (QS Al-Imran: 139)

      Firman Allah SWT: "... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (QS Yusuf: 12)

      Jadilah kita hamba-NYA yang senantiasa tunduk dan patuh pada syariat-NYA..Bukan manusia yang angkur dan takbur di bumi Allah ini..Nauzubillah min zalik

      Moga-moga kita terus berada di dalam redha-NYA

      Ingatlah,berzikir kepada Allah merupakan penyelamat jiwa dari pelbagai kerisauan,kebimbangan,kekesalan dan goncangan.
      Jangan sesekali mengalah dan tersungkur,ada Allah dik,bertabahlah..pahit di dunia akan ada manisnya di akhirat...Insyaallah..

      Delete
  2. Semoga kita lebih kuat dgn tiap dugaan tanda kasihnya Allah swt pada kita dear.. Kuatkan semangat.. Doa sentiasa mengiringi mu.. TC Yanie.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ina,insyaallah,amin.terima kasih byk2..Bertabahlah juga sahabat.Kuatkan semangat.Jangan sesekali mengalah dengan ujian Allah.Dikirimkan doa juga buat sahabat.take care..:)

      Delete