22 March 2012

Indahnya derita....

Terkedu sendirian menyusur langkah yg makin longlai,kesihatan makin merosot.Result darah makin low,hb,platlet (low sgt),wbc.Jantung yang makin lemah..Pada siapa yg boleh diluahkan setiap kali mendengar penjelasan doktor,pada siapa yang boleh dikongsikan? Pada anak2 yang masih kecil?Atau pada ibu yang juga sedang bertarung dengan ujian Illahi..Mengadulah pada Yang Esa,DIAlah yang Maha Mengetahui dan Maha Pengasihani.Sewajarnya,hanya padaNyalah merintih dan mengadulah sepuas hati kerana hanya DIA yang memahami segala derita dan mengetahui apa yang hambanya sedang lalui.Tiada yang akan dapat memahami dan merasai penderitaan insan lain..Walau dapat memahami,tapi tetap mereka tidak merasainya.

Berjuanglah selagi mampu,hidup tetap perlu diteruskan.Apa apa pun,kuatkanlah semangat dan azam untuk teruskan langkah..Rasa sakit tidak selamanya tidak berharga,sehingga mesti selalu dibenci,kerana mungkin sahaja rasa sakit itu malah akan mendatangkan kebaikan bagi seseorang.Biasanya,keikhlasan doa muncul ketika rasa sakit itu datang menimpa.Begitu pulalah dengan keikhlasan tasbih yang sentiasa terucap ketika rasa sakit terasa.

p/s:  Kenalkan diri kepada Allah ketika Engkau dalam keadaan lapang,Allah akan mengenalimu ketika Engkau dalam kesusahan,"Perkenalan yang istimewa,di dalam hati hamba merupakan satu kemestian anatara hamba dengan Tuhannya.Dengan perkenalan itu ia akan mendapati dirinya dekat denganNya untuk memohon,sehingga ia merasa kemesraan dalam kesunyiannya dan mendapat nikmat dalam berzikir,berdoa,bermunajat dan taat kepadaNya.Kesusahan dan beban di dunia,di alam Barzakh dan di Penantian akan terhapusdenganperkenalan yang istimewa anatara dirinya dengan Tuhannya.

12 comments:

  1. Usah risau sangat, risau banyak boleh buat stress, walaupun saya duk jauh, insyaallah akan selalu doa kan supaya Alia sembuh dan kuat bersemangat kembali. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najmi,insyaallah,amin.terima kasih byk2 di atas doa dan sokongan.insyaallah.sama2 mendoakan...:)

      Delete
  2. Semoga Allah sembuhkan akak dan permudahkan urusan akak..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. anonymous one,insyaallah,amin.terima kasih byk2 dik di atas doa dan sokongan..:)

      Delete
  3. Ya Allah, kurniakan lah kesihatan, kesembuhan, kekuatan dan ketabahan buat kak Alia. Semoga akak terus kuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin.Insyaallah.terima kasih byk2 dik..sama juga dikirimkan doa buat Syamil...Bertababahla..

      Delete
  4. Salam yanie..Alhamdllh,blog ni dah bersih dr serangan malware.Maaf la br hari ni k.atie brkesempatan singgah ke blog yanie.
    Sedihnya k.atie melihat yanie trbaring lesu,hanya doa yg mampu k.atie titipkn agar yanie diberikn kekuatan tuk mengharungi ujian & dugaan dr ALLAH ini.
    Jgn sesekali yanie brpaling dr mengigati ALLAH,meskipon di duga dgn pelbagai kesakitan.Berserahlah kpd ALLAH..mengadulah kpdNYA..memintalah kpdNYA,InsyaAllah,sautu masa rintihan & doa yanie,ALLAH tunaikn.AMINNNNNNN
    Kuatkn dirimu,DIK!

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam..amin.insyaallah kak.terima kasih byk2 di atas doa,keperihatinan,sokongan dan bantuan yang akak hulurkan.terima kasih banyak2 yang tiada terhingga.insyaallah kak..Hanya doa yg dapat dikirimkan buat akak sekeluarga.insyaallah..akak juga jaga kesihatan sama.take care..:)

      Delete
  5. Maaf yanie, tak sempat tinggalkan komen w/pun dh 2,3 kali baca.
    yanie sentiasa dlm doa, ingatan dan kasih sayang kami sekeluaaga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahp,amin.insyallah..tak pe,saya faham.sama juga buat ahp sekeluarga,sy kirimkan doa...

      Delete
  6. Salam akak, saya baru jumpa blog nie...saya doakan dari jauh agar akak sihat dan dipermudahkan segala urusan kehidupan...insyaAllah..

    ReplyDelete
  7. As salam. Saya kongsikan di blog saya untuk entry 05/09. Semoga terus tabah. Kita semua bahagia..
    http://kenapaberblog.blogspot.com/

    ReplyDelete