19 August 2010

Sunyi dalam perit


Bukan untuk meminta simpati tapi sekadar luahan perasaan..kenapa bila sihat,cantik di sanjung,dipandang.tapi bila sakit di cemuh,ditinggal sepi..tiada yg memandang.kenapa?? segala yg ada di dunia tak pernah kekal.sakit atau susah tiada siapa yg minta.kalau nk diuji bila2 masa boleh jatuh sakit....

Wajah saya memang dah jadi lain,tiada seri,muka pucat lesu...badan makin kurus.ketika bekas suami masih ada di sisi saya.saya dipandang tiada apa...tahun lepas,saya masih ingat satu peristiwa bekas suami melarikan diri di depan mata.saya masa tu,memang teruk,semangat pun tak de.masa tu masih boleh berjalan tapi kaki dah berat sgt dan dah bermasalah.tekanan tiada henti dari sekeliling dan bekas suami.saya mudah menangis,byk mendiamkan diri.pernah beberapa kali terkena histeria.bila ke rumal pengamal perubatan,mereka kata saya terkena buatan org..

Dengan bekas suami saya langsung tak dapat nak meluahkan rasa sakit,saya tak dapat nak berkongsi dengan dia.ada satu malam,saya menangis,merintih dan mengadu dgn bekas suami atas penderitaan yg saya alami.tapi dia tidak memahami,rintihan saya membuatkan dia tertekan dan tidak sanggup menghadapinya lagi.malam tu dia melarikan diri di depan mata saya dan anak2.bayangkan saya dan anak2 mengejar bekas suami.kaki saya dah tak kuat,sampai jatuh merangkak mengejar bekas suami...sanggup meninggalkan saya dan ank2 di tepi jalan tanpa saya memakai selipar,tanpa tudung,tanpa baju tebal di tengah2 malam.kunci rumah ada di tgn dia.

Masa tu saya tertuduk di atas tembok dengan menangis sendirian,apa nasib saya diperlakukan sebegini.anak2 terkebil2,terkejut dgn apa yg baru disaksikan.salahkah saya merintih,mengadu..saya byk mendiamkan diri dgn bekas suami tapi ada masanya kesabaran ada batasan.bila saya terlalu makan hati dgn cara dan kelakuannya terhadap ank2 dan saya.

Malam tu,yg saya fikir hanya untuk mencari bekas suami...kaki walau dah tak kuat tapi masih mampu berjalan.saya menelefon teksi.dengan tiada seliparnya saya dan ank2 ke pahang.hati saya kuat mengatakan dia lari ke Pahang..sungguh saya benar2 terkilan dan tak sanggup ditinggalkan begitu saja..dengan kesejukan,saya dan ank2 cuba bertahan untuk sampai ke Pahang.selama lebih kurang 7 jam perjalanan ke Pahang.tiba di sana saya lihat tiada kereta bks suami.saya tindakan yg bodoh mencari org yg dah tak sanggup dan tak suka pada kita tapi masa tu saya tiada pilihan.

Mula2nya rasa tak nak masuk,keluaraga bekas suami bukannya boleh menerima kehadiran saya.tapi saya nekadkan juga.saya masuk dgn menebalkan muka..keluarag mertua terkejut dan tidak tahu di mana bekas suami saya..abang ipar pada bekas suami menyuruh saya balik dan katanya cukuplah mengharapkan bekas suami..tiada perasaankah mereka pada saya..tiba2 muncul bekas suami masuk ke dalam rumah tanpa keretanya.rupa2nya kereta rosak di tgh jalan..terpaksa ditarik menggunakan towing.

Mukanya masam sangat dan dengan bengisnya memandang saya dan ank2.saya terus mendapatkan bekas suami dan merayu2 agar pulang pada sya dan ank2.saya merayu2 tapi dgn egonya menolak dan menempis saya.walau terpaksa mengalah,walau masih keliru apa salah saya.salah saya sebab membebankan dia dgn kesakitan saya?dengan kesusahan dan keperitan saya?saya sanggup merayu asalkan kasihan pada ank2 saya.saya menangis2 tanpa hentinya diperlakukan begitu,sehinggakan saya memohon untuk pulang dgn teksi..

Dalam hati peritnya tak terkata,menusuk2 sgt tapi tetap cuba gagahkan diri.dengan semalaman tak tidur langsung dan tak makan apa2...berapa kali lari tinggalkan saya.berkali2...tanpa disangka bekas suami balik semula pada saya tika itu.sebelum meninggalkan saya dan ank2 semula masa ketika saya terlantar dan tak dapat berjalan langsung tahun lepas.kisah tersebut pernah saya coretkan sebelum ini..

Apakah sebenarnya nilai perasaan?di manakah simpati? susah ke untuk memahami penderitaan insan di sisi?

6 comments:

  1. byk2 bsbr.. ya ..lya tahu, bkn semua pkara dlm hdup kt dpt dilupai.. apatah lagi pristiwa itu betul2 merubah khidupan kita..

    cuma.. lya harap.. apa y dh tjadi jdkanlah ia sbg kekuatan utk khidupan skrang, tuhan tahu apa y dilakukannya.. tuhan tahu hikmah d sebaliknya.. tuhan maha mgetahui sgalanya..

    smoga yani trus bngkit drp peristiwa lalu. y pasti.. stiap pbuatan itu pasti ada balasannya..kalo bkn d dunia, di akhirat.. dan suatu hari nanti, andai xhusband yani berada d posisi yani.. dia lah insan y paling myesal dgn khipannya.. dgn apa y tlh dilakukannya pd yani & ank2..

    d bulan y baik ini, apa kata, buangkan y keroh & ambik y jernih.. trus bdoa& bdoa mohon kberkatan drp allah.. Lya pun ambik kesempatan di bln y pnuh rahmat ini utk memohon segala doa smoga d pmudahkan sgala urusan trutamanya melibatkan kesihatan n kos semua.. amin.. sama2 kita bdoa..

    pasti allah pmudahkannya..

    ReplyDelete
  2. tiada apa yg dapat saya perkatakan berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul, anggaplah apa yang telah berlaku itu sebagaimana yg tertulis sebagai hamba kita redha kepada Allah, berserah dan terus berdoa agar diberi kekuatan.

    ReplyDelete
  3. tabahkan hati demi anak2 tersayang... moga di bln baik ini mendapat petunjuk dariNYA..

    cuba lupakan kenangan pahit dlm hidup ia membawa kpd kelemahan diri kita..

    ReplyDelete
  4. teruknye beliau...senang sungguh jadi suami...

    semoga Allah berikan kamu sinar kebahagian suatu hari nanti....dan membalas manusia yg zalim...

    ReplyDelete
  5. Allahuakhbar!! beratnya dugaan idop kau yani :(

    aku tau kau kuat..kuatkan semangat ye dik..

    ReplyDelete
  6. kasihannya akak. saya sedih baca kisah akak. akak tabahlah dan terus hidup dgn baik.

    saya adalah oku pekak. saya baru nampak gambar toto for sale pd facebook akak tadi. sebab tu saya meluangkan masa untuk membaca blog akak. apapun saya akan membantu akak jika ada peluang.

    akak kuatkanlah semangat ya.

    ReplyDelete