13 August 2010

Tabahnya...


Cuba kita renungkan..betapa tabahnya suami isteri ni mencari rezeki.menjual goreng pisang,keropok lekor,fish ball,nugget dan juga air di depan Mydin Kubang Kerian..dah hampir sebulan ambil gambar ni tapi baru upload je.kebetulan lalu depan mydin,saya nampak sesuatu yg blh dikongsi bersama..masa tu saya duk dlm kereta.adik turun di Mydin.saya duk memerhati sepasang suami isteri betapa gigihnya duk berniaga.yang rasa simpati,anak2 yg kecil2 pun duk tunggu mak ayah berniaga di tgh2 panas,tgh hujan lebat.hanya berpayungkan payung niaga je.ank2 umur yg sulung lbh kurang 5 tahun,yg no 2 3 tahun dan yg kecil setahun lbh..sesekali dengar anak yg kecil duk meraung menangis..sayu sanagt saya tengok.saya minta adik tanyakan pkl berapa start niaga dn blk pkl brp..start niaga pkl 11 pg dan blk dlm pkl 8 lbh..

mereka tinggal di pantai cahaya bulan.bayangkan hampir setengah jam dari rumah mereka dgn hanya naik ..motosikal roda tiga...dari pg sampai mlm anak2 duk dlm motosikal tu je..beberapa kali saya lalu begitulah setiap hari mereka...walaupun susah,tapi hati sepasang suami isteri ni cukup tabah dn cekal..

pernah saya nampak ank yg kecil duk menangis2..yg kecil tu kurus sgt ...kesian sgt sy tgk.mungkin masa tu suami akak ni pergi sembahyang..akak tu sambil duk berniaga ambil anak dukung...setiap manusia di uji dgn cara yg berlainan.ketabahan,kekuatan semangat,redha dan pasrah atas setiap dugaan..sy tgk dia org tenang je...walaupun susah tetap sabar dan bersyukur atas rezeki yg dikurniakan.Moga Allah murahkan rezeki mereka..amin.





6 comments:

  1. mmg mcmni la lumrah idop kan yani? memasing ada nasib yg dah ditentukan...

    ReplyDelete
  2. wow gigih betul mereka...

    saya respect mereka seperti saya resepct akak... iaitu mencari rezeki yg halal..

    walaupun tak byk tapi ikhlas dan halal di jalan Allah.

    Rezeki Allah adalah lumayan dari rezeki dunia !

    ReplyDelete
  3. adui..sy pon kdg2 pilu tgk mereka2 yg terpaksa cari rezeki kene bawak anak sekali..sian kan
    tapi tula rezeki masing2 yg Allah dh berikan..

    ReplyDelete
  4. kak Aizah,tula kak..masing2 diuji dgn cara yg berlainan...kena byk bersabar..redha...

    ReplyDelete
  5. Secret drifter....terima kasih byk2...insyaallah...

    ReplyDelete
  6. rose,memang kasihan tgk dia org tp tetap kena kuat...rezeki masing2.moga Allah murahkan rezeki mereka dan insan2 yg dlm kesusahan..amin.

    ReplyDelete