26 February 2011

Mengeluh dan merasa sempit dengan kehidupan?

Sebahagian isteri ada yang mengeluh dengan kehidupannya dan tidak dapat menerima keadaan dan apa yang suami mampu berikan. Ia ingin hidup seperti Fulanah atau seperti salah seorang karib keluarganya.

Engkau lupa bahawa Allah tidaklah menciptakan manusia sama rata. Allah menciptakan orang kulit putih dan orang kulit hitam, orang kaya dan orang miskin, orang kuat dan orang lemah.

Agar engkau dapat menenangkan dirimu hendaklah camkan hadits berikut ini

“Lihatlah orang yang dibawahmu dan jangan lihat orang yang diatasmu, hal itu lebih baik sehingga engkau tidak menyepelekan nikmat Allah.” (HR Muslim)

Ingatlah selalu bahawa kebahagiaan bukan hanya terletak pada harta semata. Berapa banyak wanita yang memiliki suami kaya hartanya namun bakhil perasaan dan cintanya. Sementara yang lain memiliki suami yang fakir hartanya namun kaya perasaan dan cintanya kepada isteri dan rumahnya.Namun ada juga yang tidak memiliki kasih dan perhatian seorang yang bergelar suami...

Hendaklah seorang isteri selalu redha menerima suaminya yang mencintai dirinya. Hargailah kasih sayang suami yang ikhlas.Kebahagiaan itu bukan hanya terletak pada makanan dan minuman, bukan berhias dengan pakaian mahal, perabut mewah, emas perak dan kenderaan yang banyak. Namun kekayaan itu letaknya dalam dada dan hati yang tenang, penuh dengan cinta dan keimanan.

No comments:

Post a Comment