19 July 2010

Besarkah salah saya?

Moga hari ni lebih baik dari semalam...dalam minggu lepas berapa kali gi husm...hydration lagi..tak tahula kenapa badan ni,makin hari makin lemah...pandangan ada kalanya makin kabur...doc masih tk leh pastikan sebab apa.....kepala ni kering,berat...sampai tk reti nk explain dah..kena byk baring untuk elakkan dari pitam..ni yg buat stress ni...manala tk stressnya tak blh nak buat apa2,asyik kena baring.tp kena lawan...kena kuatkan semangat...kalau makin down kesian kat ank....kena set minda...positif..bygkan bdn dh 35 kilo..macam sakit anoreksia dh..tapi tk nk mengalah...tak nak sesekali mengalah...walau bukan senang.berperang dengan emosi sendiri..

Bukan nak mengenang nasib tapi hati ni juga ada perasaan...moga kisah ni dijadikan ikhtibar..tak salah berkongsi pengalaman agar dijadikan peringatan....Lima tahun yg lepas sy berkahwin dgn bekas suami..saya mengenali bekas suami melalui kakak ipar bekas suami..Lima tahun yang lepas arwah ayah pergi meninggalkan saya buat selama2nya.saya merupakan anak tunggal perempuan dan merupakan anak kesayangan arwah ayah..Dari kecil ke mana saja dan apa saja keinginan saya arwah ayahla yg penuhi...Bila ketiadaan arwah ayah saya benar2 terduduk...kehilangan yang teramat sangat...Saya asyik bersedih teringatkan arwah ayah...sehinggakan ada seorang rakan saya yg mengenalkan saya dengan seseorang pengamal perubatan tradisional di pahang...

Saya cuba pergi berjumpa dengan Pak Long ni..baik orgnya..Adala ambil air penawar untuk tenangkan hati..Saya dapat mengenali isteri Pak Long,Mak Long..mereka tiada anak sendiri cuma ada ank angkat 2 org yg dibela sejak dari kecil..Kakak ipar dan Aini...Kakak ipar dah berkahwin dgn abg bks suami dan tinggal di Sungai Buloh...cuma Aini je tinggal dgn Mak Long .Kakak ipar nilah yg merupakan kakak ipar pada bekas suami saya.Pak Long saya sanggap seperti ayah angkat..(Pak Long asal Thailand..pernah masuk Mastika) saya jatuh hati pada mereka...umpama keluarga sendiri...Mereka amat baik pada saya...Selalula saya ulang alik tidur di rumah mereka....sehinggalah saya mengenali kakak ipar...Saya ke Kuala Lumpur dari Pahang dengan Mak Long untuk ke rumah Kakak ipar ...Di situla saya mengenali bekas suami.Bekas suami saya masa tu dh 3 tahun tinggal dgn kakak ipar.

Kami tak pernah menjalin sebarang perhubungan....sehinggalah saya dirisik oleh ibu bekas suami...dari situ bermula segala kisah bila saya menerima bekas suami..entah bagaimana tanpa mengenali bekas suami saya terus menerima.Kakak ipar yang dulu baik pada saya,menentang hebat antara saya dengan bekas suami...sehinggakan bermacam cerita yg dibuat untuk menjatuhkan sy pd keluarga bks suami...Segalanya bertukar..perhubungan saya dengan keluarga Kakak ipar makin jauh..sehinggalah kami berkahwin.....berbagai cubaan yg menguji...berbagai cara yg dia cuba jatuhkan sy...walaupun dh berkahwin bermacam cerita yg dibuat....rupa2nya dia menaruh hati pd bks suami...apa yg saya dapat tahu...sebelum ni bila bks suami menjalin hubungan dgn mana2 perempuan...dia memang akan cuba putuskan..

Bukan nak aib2 kan sape2 tapi...bayangkanlah ...bila bks suami tinggal dgn kakak ipar ni dulu...tengah hari sanggup memasak untuk bk suami...dijamu,dilayan sebaik mungkin...bkn main melawa lagi...bila bk suami nak balik makan...masa tu saya diamkan saja..sebab masih belum ada apa2 ikatan...yang sedihnya bila suami sendiri balik nak makan ...tak dilayan..siap marah2 lagi kalu lambat....apa semua ni....

Pada awal perkahwinan kami bks suami jadi seolah2 membenci saya..suka mengamuk,menengking,mengherdik saya tak kira di depan orang.memukul...macam2 yg benar2 menguji saya.Kakak ipar pernah bagi amaran pada saya...paling lama perkahwinan saya hanya dapat bertahan setahun..kenapa buat saya macam ni...tak pernah bahagia...saya pernah dimalukan di depan ahli keluarga..salah sikit saya dimaki,dihina...dicampak pakaian dan beg2 saya di depan ahli keluarga lain....saya masih bersabar..saya selalu bertanya apa salah saya...besar sangatkah salah saya?pernah masa saya mengandung saya dipijak ..tapi nasib baik di kaki...tak bolehkah saya merasa bahagia walau sekejap?Salahkah ke suami tempat saya bergantung?Ibu saya sendiri cukup tertekan sehinggakan kena anxiety disorder....

Selepas saya melahirkan aiman....masa dalam pantang saya dah kerap sakit...masa aiman 2 atau 3 bulan...gastrik saya makin menjadi2...saya mudah terketar2...lama kelamaan penyakit saya melarat sehingga kini....masa saya sakit bks suami pernah lari meninggalkan saya 4 kali....lagila tak sanggup....saya tak dapat buat apa2 dah....Tapi saya tetap bertahan dan cuba bertahan lagi..bila saya sihat saya diherdik...bila saya sakit saya ditinggalkan tanpa ada belas ihsan...sehingga kini kakak ipar ni masih mengganggu saya...sampai bilakah lagi?masih kah tak berpuas hati dengan apa yg saya sedang hadapi?keluarga yg dulu menyanyangi saya sehingga tak nak mengambil tahu pasal saya lagi?keluarga yg merisik saya dulu...kenapa membenci sy?

Sehinggakn saya diperli oleh kakak ipar aiii dulu menantu yg paling baik baik sekarang menantu yg paling jahat....Kenapa nak berdendam?kenapa nak iri hati?kenapa nak sakit hati?Tak cukup lagi apa yg sy tanggung?Kerana dia pernah melarang...inikah balasan pada saya....Puas hatikah kak...bila saya merayu2 pulangkan hak saya.,bila anak saya dilarikan.,bila suami tinggalkan saya.??







5 comments:

  1. setiap dugaan ade hikmahnya...mungkin bukan pada kita tapi pada anak cucu kita...bersabar...walaupun zai tak pernah melalui pengalaman pahit yanie...tapi seolah2 dapat merasakan penderitaan itu...

    ReplyDelete
  2. Insyaallah,terima kasih byk2 zai....

    ReplyDelete
  3. Allahuakhbar...
    Hidup kau penoh ngan dugaan sungguh.. :(
    sedey akak baca. Apa2 pon kau kene kuatkan semangat, DEMI ANAK...

    ReplyDelete
  4. mungkin takdir saya,tiada siapa minta hidup derita kak....apapun saya pasrah akan hidup ni kak.

    ReplyDelete
  5. ini semua dugaan hidup. Harap alia terus tabah menghadapi dugaan ALLAH..pasti ada yg terbaik sedang menanti

    ReplyDelete